Rola w zespole

Rola w zespole

Rola w zespole
autorem artykułu jest Danuta Kowalczyk

Przywódca w roli sierotki grupowej, czyli czy jesteśmy przywiązani do ról grupowych, czy można nimi manipulować, jak można nauczyć pokory niepokornych, a niepewnych pewności siebie.

Twórcą teorii ról jest Meredith Belbin. Wg. niego poziom wykonania zadania jest zależny od poziomu merytorycznej wiedzy, ale zapewnienie odpowiedniego zespołu pracującego nad zadaniem zapewnia stały wzrost efektywności, bez ograniczenia górnego.

O roli jaką naturalnie obejmujemy w grupie decyduje nasza osobowość, czyli to jak reagujemy na środowisko, jak dostosowujemy się do niego, kształtowane jest nie tylko przez cechy wrodzone ale i przez wpływy otoczenia, własną aktywność, która jest odpowiedzią na konkretne zachowania.

Rola – z czego wynika

Role determinowane sÄ… przez charakter i dotychczasowe doÅ›wiadczenia. PoznajÄ…c nowych ludzi, wchodzÄ…c do jakiejÅ› istniejÄ…cej już grupy lub tworzÄ…c jÄ…, podejmujemy decyzjÄ™ – jak siÄ™ zachować, jaki swój wizerunek budować, czÄ™sto robimy to zupeÅ‚nie nieÅ›wiadomie. Åšwiadomi procesów socjalizacji wybierajÄ… sobie pozycjÄ™ od samego poczÄ…tku, prezentujÄ…c okreÅ›lone cechy, które pozwalajÄ… na objÄ™cie danej funkcji. Intuicyjne postÄ™powanie, rozumiane jako bezwiedne zajmowanie okreÅ›lonej pozycji, czÄ™sto nie pozwala na peÅ‚ne rozwiniÄ™cie umiejÄ™tnoÅ›ci i kompetencji. Role może również narzucać otoczenie, najlepszÄ… drogÄ… do zmian ról i pozyskania doÅ›wiadczenia może być zwykÅ‚a zabawa, czasem podpowiedź wychowawcy, znajomych, szefa. Nie można powiedzieć, że coÅ› jest nie dla nas, jeÅ›li siÄ™ nie wie, czym to naprawdÄ™ jest.


Role grupowe
Kierownik – drobiazgowy i szczegółowy, zanim podejmie dziaÅ‚anie opracuje szczegółowy plan, ma wysokie umiejÄ™tnoÅ›ci organizacyjne, ale nie potrafi zachÄ™cić i motywować zespoÅ‚u do dziaÅ‚ania, bywa postrzegany jako jednostka irytujÄ…ca swoim postÄ™powaniem, wizjÄ… i sposobem bycia.

Twórca – generuje tysiÄ…ce pomysłów, jednak z uwagi na poszukiwanie nowych bodźców szybko je porzuca, goniÄ…c za kolejnymi. Idealnym rozwiÄ…zaniem dla niego jest podrzucanie pomysłów grupie realizatorów, gdy on komponuje w gÅ‚owie kolejny. Nauczyć można go realnego oceniania pomysÅ‚u, gdy zachÄ™cimy go do przemyÅ›lenia kwestii wprowadzenia w życie i wesprzemy go w tych dziaÅ‚aniach, by zauważyÅ‚, że niektóre fiaska można przewidzieć.

RadykaÅ‚ – nonkonformista, czÄ™sto jednym sÅ‚owem, zdaniem, stwierdzeniem potrafi zasiać wÄ…tpliwoÅ›ci w zespole, ale i jednoczeÅ›nie pokazać nowÄ… Å›cieżkÄ™ postÄ™powania. Åšwiadomie prowokuje, miesza, ale jest autentyczny w tym, co robi i jak dziaÅ‚a. WpÅ‚ywa pozytywnie na grupÄ™, gdy brakuje już wyjÅ›cia z sytuacji. Czasem jednak trzeba ukrócić jego skÅ‚onność do skrajnoÅ›ci.

Harmonia grupy – szybko rozpoznaje poczÄ…tki konfliktu i skupia siÄ™ na dojÅ›ciu do jego źródÅ‚a, zasób umiejÄ™tnoÅ›ci miÄ™kkich pozwala mu na zaÅ‚agodzenie spornych sytuacji. Niestety zbyt czÄ™sto skupia siÄ™ na ludziach, nie na zadaniu, dlatego gdy ma prezentować swoje wyniki nie może wymienić niczego konkretnie.

Techniczny
– perfekcjonista, postrzega każdy szczegół, każdy element, który należy dopracować by nie zawaliÅ‚ siÄ™ projekt, niestety na tyle siÄ™ skupia na szczegółach, że przedÅ‚uża pracÄ™ i utrudnia jÄ…, może tracić cel z pola widzenia, gdy za bardzo zaczyna roztrzÄ…sać detale. Może okazać siÄ™ idealnym kandydatem, któremu można powierzyć kluczowy element zadania.

Przewodnik – patrzy na wszystko ogólnie, szerokie spojrzenie na problem pozwala mu na wnioskowanie – jak ocenia otoczenie dane dziaÅ‚ania, przedstawia wszystko w szerszym kontekÅ›cie motywujÄ…c zespół do pracy, gubi siÄ™ jednak w szczegółach, których nie potrafi dopracować.

Krytyk
– oÅ›rodek zapalny konfliktów, przyglÄ…da siÄ™ wnikliwie i ocenia, wytykajÄ…c błędy, niedociÄ…gniÄ™cia, jednak gdy nauczymy go prawidÅ‚owo budować komunikaty o problemach (bez krytyki osób, a z krytykÄ… dziaÅ‚aÅ„) nie znajdziemy nikogo lepszego do oceny efektów i postÄ™pów.

Koordynator
– wysokie poczucie odpowiedzialnoÅ›ci za wykonanie zadania decyduje o tym, że na bieżąco sprawdza postÄ™py innych, ale nie krytykuje nikogo tylko pomaga. Z tÄ… rolÄ… grupowÄ… wiąże siÄ™ wysoki poziom stresu.

Polityk i promotor – wysoko rozwiniÄ™te umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalne twarde pozwalajÄ… im na manipulowanie innymi czÅ‚onkami zespoÅ‚u, polityk manipuluje wnÄ™trzem zespoÅ‚u, promotor na zewnÄ…trz. Odpowiedzialni sÄ… za rezultaty, o ile nie ich manipulacja nie zostanie zauważona.

Istnieje jeszcze wiele innych ról grupowych, wszystko zależne jest od przyjętego podziału, ponieważ podział ról wg.Mederith Belbin prezentuje tylko role pozytywne przedstawię kilka ról bardziej kontrowersyjnych.

Buntownik – stoi z boku, zawsze ma inne zdanie niż grupa, nie chce siÄ™ przystosować, lubi zwracać na siebie uwagÄ™. Można go opanować zlecajÄ…c mu ważne zadanie, dziaÅ‚ajÄ…c na jego ambicjÄ™ i pokÅ‚adajÄ…c w nim nadziejÄ™ – wtedy bÄ™dzie czuÅ‚ siÄ™ zintegrowany z grupÄ… i gdy przyjmie cel grupy jako wÅ‚asny przestanie robić „na zÅ‚ość”.

BÅ‚azen – poważne problemy pokazuje w krzywym zwierciadle, gdy emocje siÄ™gajÄ… zenitu, gdy już nie można sobie z niczym poradzić, stres potÄ™guje nerwy on rzuca zabawne hasÅ‚o, z którego wszyscy siÄ™ Å›miejÄ… i stres opada. Nie można wnioskować, że on siÄ™ nie przejmuje niczym – wrÄ™cz odwrotnie, tak bardzo wczuwa siÄ™ w role innych, że potrzebuje coÅ› z tym zrobić i dobrÄ… metodÄ… wg. niego jest Å›miech. Niestety ma problem z wyjaÅ›nianiem do koÅ„ca problematycznych spraw, ucieka przed nimi.

Sierotka – nie wie co robić, jak robić, czeka na pomoc innych, przejawia niskÄ… aktywność, najchÄ™tniej swoje obowiÄ…zki przekazaÅ‚aby komuÅ›, czÄ™sto jest to na tyle dobrotliwa osoba i dobrze postrzegana przez wszystkich, że dÅ‚ugo nie musi nic robić, inni zrobiÄ… coÅ› za niÄ…, problem pojawia siÄ™ gdy musi rozwiÄ…zywać indywidualne jakiÅ› problem. Jest to osoba niedojrzaÅ‚a emocjonalnie i z czasem ludzie zaczynajÄ… zauważać, że ich wykorzystuje. Sierotce należy przekazywać zadania od najprostszych po bardziej skomplikowane, by nauczyÅ‚a siÄ™ dziaÅ‚ać i radzić z zadaniami.

Zmiany ról
Celowość przydzielania innych ról jest konieczna, gdy chcemy by określone osoby pozyskały nowe umiejętności, by krytyk zobaczył, jak trudno jest kierować zespołem i odpierać ataki kolejnego krytykanta. Trzeba pozostawić twórcy zadanie do realizacji by nauczył się oceniać realnie szanse jego wykonania. Błaznowi należy pomóc dorosnąć i dać mu narzędzia radzenia sobie z problemami. Ważne jest by w grupie rozpoznawać role i związane z nimi predyspozycje, by panować nad grupą i zmiennością obowiązków, by każdy mógł przez jakiś czas być kimś innym dla pozostałych. Osoba, z w pełni rozwiniętą osobowością, powinna z każdej z ról przyjąć cechy niezbędne do prawidłowego działania w społeczeństwie. Bo dojrzałość nie polega na wykształceniu niektórych cech, to rozwinięcie pełnego wachlarza umiejętności miękkich, które w nas drzemią.


--
Danuta Kowalczyk, www.kariera.com.pl

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Bezpieczne inwestowanie, jakich błędów nie popełniać?
Zalecenia eksploatacyjne dla użytkowników instalacji LP
Targi - telekomunikacja i monitoring
Nowinki technologiczne w nauczaniu
Ogrodzenia i bramy na działce